Benvenuto!

30 juli 2011 - Perugia, Italië

Ciao!

Leuk dat jullie een kijkje komen nemen op mijn blog :). Ik zal proberen regelmatig wat te schrijven en jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen hier. (Maar niet zoveel dat het spammen wordt.) Kijk echter niet raar op als er een maand niets te zien valt op dit blog, want naar alle waarschijnlijkheid zal het moeilijker zijn dan gezegd om echt regelmatig wat te schrijven. Dit zal niet liggen aan een gebrek aan internet (zover ben ik namelijk niet van huis), of interesse (helemaal niet), maar meer aan het feit dat ik niet goed ben in updaten - facebook is bij mij nl ook niet zo'n succes :p. Dus als er een maand niets staat, tja thats me..

Maar dit gezegd hebbende. Hoe gaat het hier? Zoals soms wel eens gezegd wordt: alle begin is moeilijk; of in dit geval saai. Moeilijk saai! Mijn aankomende huisgenoten, een Duits en een Italiaans meisje, komen namelijk pas a.s. maandag hier wonen en van de taalcursus is op dit moment ook nog niemand aanwezig. Nu kan ik me best een tijdje alleen vermaken, beetje sightseeing in Perugia, Italiaans op de laptop oefenen, huis zoeken in Bologna, nog meer sightseeing, sudoku (level 7!), internetten en huishoudelijke dingen als boodschappen en koken. Maar alleen thuiskomen of in een huis zitten is ook niet alles. En eerlijk is eerlijk, ik ben niet zo iemand die 's avonds alleen de kroeg onveilig gaat maken. Wat misschien ook niet zo slim zou zijn geweest - daar niet van. Dus mijn sociale leven is op dit moment wat beperkt. Al heb ik gister wel 2 uur lang met een marktkoopman italiaanse gesprekjes geoefend en een wijntje gedronken. Verder heb ik een aardige huisbaas en een prima kamer, zie de foto's. Maar iig kan ik niet wachten tot morgen, want dan komen een aantal meisje van de taalcursus die ik ga volgen naar Perugia!

Perugia is trouwens een onwijs mooie stad, met geweldige kleine straatjes en steegjes, hele mooie gebouwen en overal mooi uitzicht. De stad is een soort van 'omhoog' gebouwd. Dus elke straat ligt hoger dan de andere, als een soort terras. Daardoor heb je overal trappetjes naar hoger gelegen straten. En dan heb je nog de roltrappen (zie de foto's). Van beneden naar boven zijn verschillende roltrappen om mensen naar het centrum, dat helemaal bovenaan ligt, te brengen.

Wat ik verder nog te weten ben gekomen over Italië.. Italië is soms net Nederland: het regent en de treinen hebben vertraging. Nu is de defintie van vertraging alleen iets anders in Italië. Waar een Nederlandse trein na drie minuten te laat is, is een trein in Italië die binnen die drie minuten rijdt, ruim op tijd. Of in ieder geval: dat is mijn ervaring met treinen in Italië. De trein van Bologna naar Arezzo was 20 minuten te laat, waardoor ik mijn overstap miste, vervolgens 2 uur moest wachten, waarnaar de trein van Arezzo naar Perugia zelf ook meer dan een uur (!) vertraging had. Iets om de volgende treinreis rekening mee te houden... Wat ook anders is, is dat je een zitplek koopt wanneer je een treinkaartje haalt en dat het een soort van de bedoeling is dat je daar ook gaat zitten (theorie en praktijk lopen ook hier een beetje uit elkaar). Verder zijn de supermarkten hier relatief duur, al ben ik er nog niet achter waar dat aan ligt. Dat en de leuke uitgaansdingen moet ik nog ontdekken, maar dat komt morgen zeker goed!

Voor nu weet ik niets meer te schrijven. Ja, het vliegen was heel leuk, echt bizar hoe je het ene moment op de baan rijdt en dat de neus van het vliegtuig dan het luchtledige instuurt. Maar goed: ik ben waarschijnlijk de enige die nog nooit gevlogen had ;p.

X

1. Tirsa:
    30 juli 2011
    Ciao Bella!

Klinkt heel erg goed! Jammer dat je huisgenootjes wat later komen, maar goed dat je de stad al hebt verkend ;) Ik ga je bolg volgen hoor! Have fun!! En wie weet kan ik je komen opzoeken, het is natuurlijk een goed excuus om nu "even" naar Italië te gaan ;)

Liefs!x
  2. Hellen:
    Daan!
    Eerste dagen zijn altijd spannend, gek of saai!
    (en dit zeg ik met mijn extreme reis ervaringen...)

Je mag nog wel iets meer vertellen over je eerste vlucht! Kon je de gate makkelijk vinden? Kreeg je kriebels in je buik bij het stijgen? Had je last van je oren? Verveelden de Tom&Jerry's/Mister Bean filmpjes al na 5 minuten? Kreeg je wat te eten (lees: nootjes?) Ging je klappen bij de landing? Zo ja: nooit meer doen, dit is voor nerds.

Sorry voor mijn onzin reactie, laat snel weer iets van je horen!
    Liefs, Hellie
  3. Hellen:
    31 juli 2011
    PS: eerste foto's zien er echt al heel leuk uit! Lekker huisje hoor! XX
  4. marlies en sjaak:
    31 juli 2011
    Danielle heel veel plezier in Italie! we volgen je
    groetjes van sjaak en marlies
  5. Kim:
    31 juli 2011
    Waar kan ik dan de fotos zien (A)!
  6. bregje:
    31 juli 2011
    Daantjeee! Leuk dat je al lekker aan het verkennen bent! marktmannen zijn leuk maar met je eigen huisgenootjes wordt het vast nog beter! Veel plezier!!
  7. Margaret:
    2 augustus 2011
    Danielle lijkt me leuk om je reisblog te volgen , een hele leuke gezellige en leerzame tijd in Italie!!!
    Groetjes Peter en Margaret
  8. Set:
    5 augustus 2011
    Ciaaaaoo Daniella!!
    Come stai? Leuk dat je al kennis hebt gemaakt met de locale marktlui!! :P In bocca al lupo! Baci xx
  9. Nien:
    14 augustus 2011
    Daaan! Wat een leuk verhaal! Ben heel benieuwd hoe het nu allemaal is!! Ik denk aan je, héél veel plezier! XXXXXXXX
  10. Geo:
    15 augustus 2011
    Leuk Daan, je eerste avonturen zo te lezen, vanuit een ander deel van de wereld :) Spannend, ben je nu al wat meer gewend? Geniet er ontzettend van! En misschien tot in Bologna! Wat ga ik je missen als ik weer terug ben in Leiden! Kusjes
  11. Laura:
    16 augustus 2011
    Hoi Danielle,

wat leuk om te zien en lezen waar je zit :)
    Zoals gewoonlijk was ik weer wat laat van begrip en dacht ik dat je pas veel later heenging! Ik wilde nog bakkie doen op de uni ;) maar Eleni wees me erop dat je al vertrokken was!
    Hoe gaat het nu verder daar met je? Al meer gewend? Zo herkenbaar te lezen over het 'moeilijke' begin, maar komt goed! wat zeg ik: het is nu vast al goedgekomen ;) ik begin in september aan tweede master ondernemingsrecht. (poging tot ;) ) dus ik zie jou vast nog wel in het nieuwe semester en ben erg benieuwd naar je toekomstige verhalen!!

Succes! Xx Laura
  12. Dirk en Tanja:
    18 augustus 2011
    Hoi Hoi danielle hoe gaat ie we zijn gisteren thuis gekomen en het was echt leuk en geweldig onse vakantie en ja bob heeft 6 boot duiken gemaakt maar die filmpjes zal je wel zien het nieuwe cameraatje deed het goed ,en jij ben je al gewend een beetje en je taal nou ik hoop dat je het gezellig hebt .en ik vind ook hoor zo rijdt je en zo vlieg je dat het omhoog komt nou dikke kus en groetjes Tante tan en ome dirk hihi en bob pearly ook
  13. Rowan:
    20 augustus 2011
    Heey Daniëlle,
    Van een groepje italianen op de camping moest ik je naar toscana sturen. Want dat was "verry beatyful" en "most beatyful place in italy" Maar toen ik het wou smsen hoorde ik al van mam dat je daar net op weg naar toe was. Die roltrappen, ik vind het maar raar. Dan ga je zeker door de stad lopen en dan beweeg je niet omdat je continu op roltrappen staat. Je bent er qua badkamer (voorlopig) zeer op vooruitgegaan zie ik :P

Xxx Rowan

*de bovenstaande tekst bevat onsamenhangende delen, maar neem me dat niet kwalijk ik ben ook pas net thuis. ;)
  14. Denise Linn:
    25 augustus 2011
    Hee Daan!
    Beetje laat haha........maar wat ontzettend leuk om wat te lezen over de eerste paar dagen in Italie! Grappig dat je al een heel gesprekje durft aan te knopen met zo'n marktmannetje en geniaal dat het vliegen zo'n ervaring voor je was haha... het blijft vreemd inderdaad zo'n vliegtuig.
    Ben benieuwd of je nu al helemaal ingeburgerd bent =) Ik heb ook nog even de foto's bekeken en het ziet er mooi uit!
    Héél veel plezier nog en geniet!
    Liefs Denies
  15. Karin Poel:
    29 augustus 2011
    Vandaag na 5 weken terug in mijn eigen huis!
    Dingetjes en datjes doen en dan mail even checken. Bericht van Danielle! Even aanklikken....zo gezellig om te lezen en ook zooooo dapper, mag ik misschien niet zeggen want tegenwoordig doen jullie jonge meiden allemaal dit soort stoere dingen. Nou, ik was gaan janken in een hoekje van mijn kamer.Die marktkoopman had onmiddelijk mijn moeder moeten bellen dat ze me op moest komen halen!!!!!En dan die treinen, ik zou weer gedacht hebben dat ik er niets van snapten(weer janken) Nou Danielle, ik hoop dat je inmiddels je draai hebt gevonden, al een aardig woordje Italiaans spreekt, niet teveel pasta eet (Julia Robberts was heel wat aangekomen)
    het uitgaans leven onveilig hebt gemaakt en vooral veel geniet!!!!!
    groet Karin (ook van Harry,Lenn,Isabelle en madelief)